Ideoita ja Akatemiaa

with No Comments

Tämän päivän ohjelmassa on ollut treenejä osuuskunta Swangon kanssa ja aiheena tapahtumanjärjestäminen ja case: Eerikinkadun Appro. Paljon tuttuja elementtejä löytyi treenien sisällöistä ja tapahtuman järjestämisen sudenkuopista ja niiden välttämisestä. Paljon ideoita ja kehittelyä paperilla. Reflektoidessamme treenien antia nostimme esiin brain stormingin olevan todella yleistä vaikka voisimme kokeilla tehdä kokonaisen suunnitelman pelkkien ideoiden sijasta samassa ajassa. Miksi vain ideoida eikä samalla toteuttaisi ja testaisi? Ideointi on helppoa kun voi vain heitellä ideoita ilmaan. Toteuttaminen vaatii työtä ja ponnistelua. Onkin sopivaa kysyä vieroksummeko työtä BisnesAkatemiassa vai olemmeko mieltäneet ideoinnin työksi? Onko BisnesAkatemia enemmänkin IdeaAkatemia?

Tämä Akatemian luonne kysymys jatkui pöytäkeskustelussa toisen 3. vuosikurssin opiskelijayrittäjän kanssa. Hän on miettinyt hyvin pitkälti samaa; tehdäänkö Akatemiassa bisnestä vai ideointia ja vältetään työtä? Hän kertoi tarinan, että oli tarjonnut 20 € tuntipalkalla messuedustusta kokopäiväksi akatemialaisille, mutta ei ollut kelvannut. Hän itse oli vastaavista tehtävistä saanut huiman määrän kontakteja, projekteja ja työ- ja harjoittelupaikka tarjouksia. Miksi 20 €/t ei kelpaa akatemialaisille? Paljon akatemialaisia on kuitenkin pikaruokaravintoloiden kassoilla noin 8-10 €/t palkalla. Moni kulkee Turusta Saloon päivittäin ideoimaan, mutta ei tekemään työtä jolla kattaisi kulut edes kulkemisen osalta.

Onkin myös syytä kysyä ovatko akatemialaiset ymmärtäneet mikä on ero projektilla, asiakkaalla ja asiakuudella. Akatemiassa tulisikin ymmärtää näiden ero ja mikä on referenssiasiakas tässä sapluunassa. Alla olen kärjistetysti esittänyt omasta näkökulmastani näiden asioiden erot.

Referenssiasiakas on ensimmäinen asiakas, jolle palvelu/tuote ensimmäisen kerran tarjotaan ja koska todisteita työntuloksista ei ole niin se tarjotaan asiakkaalle mahdollisimman riski vapaasti eli tässä tapauksessa ilmaiseksi.

Projekti tehdään referenssiasiakkaalle. Me emme tienaa sillä muuta kuin hyvin tehdystä työstä referenssin ja suosituksen sekä mahdollisesti kontakteja potentiaalisiin asiakkaisiin. Menisitkö parturiin, jolla ei ole esittää mitään esimerkkejä hänen leikkaamista hiuksista tai edes tutkintotodistusta seinällä?

Asiakkaalle me teemme työn sovitulla hinnalla esim. 100€ ja hänen hyöty yhteistyöstä on 1000€. Tässä tuotetaan asiakkaalle lisäarvoa, josta on hänelle konkreettista hyötyä. Myisitkö hajoamispisteessä olevan tulostimen asiakkaalle 1000€, josta hän ehtii hyötyä 100€ edestä? Ostaisiko asiakas edes sitä?

Asiakkuus on pitkään jatkunut suhde asiakkaaseen, jossa luottamus osaamiseen ja tuloksiin on vakaalla pohjalla. Nämä asiakkaat maksavat mielellään meille 1000€, että tuotamme heille 2500€ voittoa.

 

Lopuksi voisinkin kysyä onko kaikilla akatemialaisilla referenssityötä- tai asiakkaita esittää kun lähestyvät potentiaalista projektia, josta voidaan myöhemmin kasvattaa kestävä asiakkuus? Onko konkreettista näyttöä hyödyistä tehdä yhteistyötä osuuskunnan kanssa? Tarjoatko ideoita vai jopa työtä, jolla on asiakkaalle enemmän arvoa kuin veloittamallasi summalla? Teetkö parempaa työtä pikaruokaravintolan kassalla kuin Akatemiassa?

Jaa kirjoitus

Leave a Reply