Markkinointisissi

with No Comments

Olen lukenut viime aikoina sissimarkkinoinnista ja huomasin tehneeni tätä jo monta vuotta tietämättäni.

Vuonna 2010 aloitin Somerolla nuorisotyöntekijänä. Saadakseni nuorisoa käymään nuorisotilalla sekä osallistumaan toimintoihin, kuten retket ja tapahtumat, kävelin koulujen käytävillä A3-kokoiset julisteet kädessäni. Työnsin itseni salakavalasti keskustelurinkeihin välitunneilla julisteiden kanssa. Nuoret eivät voineet olla näkemättä julisteita tai reagoimatta niihin, koska ne eivät aina kertoneet juurikaan tapahtumasta tai toiminnosta. Heille syntyi tarve saada selville, mistä oli kysymys.

Jari Parantaisen kirjoittama Sissimarkkinointi tarjosi toiminnalleni ja sen tuottamalle vastakaiulle teorian, selitykset ja esimerkit. Pienellä panostuksella mitattavia tuloksia. Ei liikevaihtoa tai tunnettavuutta vaan tuloksia; nuoria tapahtumiin, nuorisotilalle, retkille. Tänä päivänä, jos pyytäisin mainostoimistosta kampanjan, jolla saisin 20 nuorta kolmena iltana viikossa nuorisotilalle, saisin maksaa n. 500 € ja enemmänkin. Saisin lupauksen näkyvyydestä, tunnettavuuden lisäämisestä, ja lisäksi kampanja tavoittaisi yli 300 nuorta paikkakunnalta. En saisi takuita, että kampanja toisi nuoria tilalle. Miksi en? Se on huonoa bisnestä. Saavuttaisin ehkä murto-osan tavoitteestani ja tilaisin uuden kampanjan sen jälkeen, kun mainostoimisto selittäisi näiden asioiden vievän aikaa.

Kuinka sitten sain yli 20 nuorta nuorisotilalle kolmena iltana viikossa muutaman euron ja muutaman tunnin työllä? Tein muutaman värikkään mainoksen, tulostin ne, jaoin koulujen seinille ja jalkauduin asiakkaiden pariin. Jos tarjoamani ei kiinnostanut asiakkaita, pystyin tiedustelemaan mikä heitä kiinnostaisi; markkinatutkimus tehty, uusi tuote kehiin tunnistetulle asiakasryhmälle.

Kannattaako sissimarkkinointi? Yksinkertaisesti kyllä. Todellinen kysymys on, vaaditko liikevaihtoa vai tulosta?

Reima

Sissimarkkinointi, 4.painos, 2007, Jari Parantainen
Talentumin kirjakauppa: Nidottu kirja
Talentumin kirjakauppa: eKirja

Jaa kirjoitus

Leave a Reply